Хід бесіди
У нашій державі щорічно будувались і будуються нові заводи, фабрики, дитячі садки, школи, житла, стадіони. Це робиться для того, щоб краще жилося нашим українським людям. Всі багатства, які є в нашому розпорядженні, добуті і створені робочими руками. Сьогодні ми поговоримо про те, як треба ставитися до речей, якими ви користуєтеся.
Уважно огляньте кімнату і скажіть, що ви бачите в класі. (Діти називають шафу, дошку, стіл і т.д.). Всі ці речі називаються шкільним майном.
А тепер поміркуймо, як же слід ставитися до шкільного майна. (Не ламати, не псувати, не бруднити і т.д.). А якщо і буває таке, що учень знищив шкільне майно, як ви думаєте, його слід покарати, чи просто не звертати на це уваги? (Відповіді учнів). Звичайно; діти, знищити шкільне майно - це злочин, за нього потрібно покарати учня. Якщо учень і не поламав, а тільки щось написав, видряпав це теж погано - це перший крок до злочину. А чи знаєте ви, що таке злочин? (Відповіді учнів).
Злочин - це погані, шкідливі поступки хлопчиків, дівчаток і дорослих людей, які шкодять окремим людям і державі. За кожен злочин правопорушник несе покарання.
Тому сьогодні ми і поговоримо про збереження шкільного майна. Цими шкільними партами і взагалі шкільними речами користується не одне покоління учнів. Нині ви вчитесь у 1 кл., а наступного року в цю кімнату прийдуть інші школярі, які теж захочуть сидіти за гарними, чистими партами. Чи знаєте ви, звідки з´явилися стіл учителя, парта, дошка та інші речі? Відомий письменник С.Я.Маршак так розповідає про це у вірші «Звідки стіл прийшов?»:
...Ось зошит, книга.
Бачу - знов З
а стіл сідаєш ти.
А звідки стіл оцей прийшов,
Ти б міг розповісти?
До нього пильно придивись,
Він сам сосною був колись.
Він ріс - по стовбуру текла
Прозорчата смола.
Та ось розпечена пила
У стовбур глибоко ввійшла.
Зітхнув він - і упав...
У лісопильні край струмка
Він став дошками з кругляка,
А в столяра-працівника
Четвероногим став...
Спробуйте назвати тих людей, які вклали свою працю у виготовлення дерев´яних шкільних меблів. (Діти називають столяра, лісоруба, маляра). Правильно, це ті люди, але слід згадати не тільки тих спеціалістів, які безпосередньо виготовляють меблі, а й тих, які бережуть багатства природи, примножують їх: саджають і доглядають дерева, збирають насіння, знищують шкідників, охороняють ліс.
- А що треба робити, щоб якнайдовше зберегти парти, дошки, шафи?
(Не ламати, не розхитувати, не дряпати, не бруднити, не забивати в них цвяхів).
Підсумовуюча розповідь учителя
- Діти, які особисті речі у вас є?
Відгадайте загадку Грицька Бойка:
Дуже я потрібна всім
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу. (Книжка)
Які книжки є у вас? Як потрібно ставитися до них?
І підручники теж слід берегти, тому що над ними працювали люди різних професій, а в кінці року учні передають свої підручники майбутнім першокласникам, тому вони повинні бути чистими, охайними. Вчитель демонструє охайні підручники, якими користувались учні, і пропонує запам´ятати правила поводження з книжкою:
1. Бережи книжку - свою, бібліотечну, чи позичену в товариша.
2. Мий руки перед читанням.
3. Не пиши на сторінках книжки, не загинай куточків.
4. Не слинь пальців, коли перегортаєш сторінки.
5. Загорни книжку у папір, чи надінь обгортку.
6. Зберігай книжку у шафі або на полиці.
7. Розірвану книжку підклей.
8. Не став у книжку олівець або ручку - для цього є закладки паперові.
Цих правил слід дотримуватися, бо, не дотримуючись їх, ви можете теж стати правопорушниками. А як ви ставитеся до олівців, ручок, зошитів?
Гра «Про що розповідає портфель?» Учні витягують із портфеля свої шкільні речі і від першої особи розповідають: «Я зошит з письма. Оля мене береже, я вже списаний, але чистий, не зім´ятий, куточки не загнуті. Оля любите чистоту. Мені у неї зручно, а з портфелі затишно. Я маю свою хатинку - це папка для зошитів».
(Учні розповідають і за книжку, за лінійку і т.д.). 4 Ми сьогодні багато говорили про шкільні речі. Ось послухайте вірш М.Пригари «Хто то?»
На носі чорнило,
На шапці чорнило,
Немов їх чорнильним дощем покропило.
На кожній долоні підписано: «Юра»
Скажіть, вам не стрівся такий замазура?
Біжить, підкидає він сумку з книжками.
А сумкою бився оце з хлопчаками.
Та тільки устиг замахнутись щосили
- Під ноги хлоп´ятам книжки полетіли,
Всіма сторінками сплеснули від ляку:
- Ой, хто угамує цього розбишаку?
У класі сидить він розвісивши вуха:
Того недочує, а те недослуха.
Учитель показує Волгу на карті,
А він вимальовує «Волгу» на парті.
Учитель диктує задачу про поїзд,
А наш замазура записує: «Поясі»
Та ще ображається потім:
«Дивіться! Чого за контрольну мені одиниця?»
- А в зошиті в нього мов курка блукала,
Ще й лапами кожну сторінку торкала.
І що там таке - не вчитаєш нічого.
Скажіть, ви не бачили хлопця такого?
Чи, може, когось, хто у вас на прикметі,
Ви зараз у цім упізнали портреті?
Коли він вам справді знайомий в лице
- Ми просимо нам розказати про це!
- Діти, про якого хлопчика розповідалось у цьому вірші? А чи заслуговує цей хлопчик на покарання? Так, його треба було б покарати, адже він нищив і книжки і сумку, і парту.
Значить, він є поганий учень, не любить він своїх речей, не береже книжок.
Запам´ятайте, діти, що завжди треба робити тільки добро, і пам´ятати гасло: «Бережи книгу - то твій друг!»
- Скажіть, а у нашому класі є такі учні, схожі на хлопчину із вірша? Від сьогодні вони стануть зовсім іншими.
Наприкінці бесіди виводиться моральне правило: «Кожний учень зобов´язаний бережливо ставитися до шкільного майна, особистих і чужих речей». Порушення цього правила - це перший крок до злочину, за що треба вміти відповідати. Використати вірш О.Вишні «Любіть книгу».
Немає коментарів:
Дописати коментар